de eerste pasbeurten

22-02-2025

de eerste pasbeurt - baste fitting - 22/02/2025

De eerste pasbeurt biedt aan de kleermaker de kans om te zien of hij op de goede weg zit.

de kleermakers pasbeurt

 Wat de klant aangetrokken krijgt staat nog veraf van het eindresultaat. In mijn geval merkte Aravinda op dat ik sinds 2019 - het eerste patroon dat hij voor mij maakte - niet vermagerd ben... Hierdoor zag hij zich genoodzaakt een nieuw patroon te maken. Verdergaan met het oudere patroon zou immers de jas uit balans brengen.

de tweede fitting - 08/03/2025

Op basis van de vaststellingen bij de 'baste fitting' maakte Aravinda dus een nieuw patroon. Tijdens de tweede fitting maakten we ook een paar aanpassingen aan de broek. Deze komt namelijk hoger dan een eerder gemaakte broek. Op mijn vraag wordt de broek ook iets breder gemaakt. Gepassioneerd als hij is 'onderwijst' hij ook de klant als die dat wenst. Hiermee wordt het proces duidelijker. Het onderstreept ook het belang van de relatie tussen kleermaker en klant. Hoe meer die van elkaar en van het proces weten hoe efficiënter het proces kan verlopen. Je moet als klant ook een beetje je plaats leren kennen. In principe kan je aan een bespoke tailor 'alles' vragen, maar toch doe je er goed aan om goed naar hem (of haar) te luisteren. Als klant moet je niét doorduwen voor zaken waarbij je aanvoelt dat het voor de kleermaker niet gepast is.